• Webdesign – kend din virksomheds målgruppe

    0 kommentarer

    Mange virksomheder glemmer at se på, hvem deres målgrupper er, når de laver nyt webdesign. Resultatet vil blive en hjemmeside, der kommunikerer meget bredt og ofte med udgangspunkt i hvordan de selv ser deres virksomhed, i stedet for hvordan kunderne ser virksomheden.

    Et godt eksempel kan være en produktionsvirksomhed, som har kunder inden for mange forskellige brancher. Løsningerne er som oftest skræddersyede. Her ser vi ofte, at man gerne vil fortælle om alle virksomhedens kompetencer og maskiner, samt alle de forskellige råvarer man kan håndtere. Man vil kort sagt fortælle om alt det virksomheden kan og til så mange som muligt. Så er det ellers op til den enkelte kunde at vurdere, om virksomheden kan løse netop deres udfordring. Man beder kort sagt potentielle kunder om at finde deres egen løsning, i stedet for at målrette sit produkt til en præcis defineret kundetype.

    Et af de vigtigste opgaver i forbindelse med nyt webdesign, er at vælge og ikke mindst, fravælge målgrupper. For det er umuligt at henvende sig til alle potentielle kunder.layerslider-on-computer

    Sådan finder man målgruppen til hjemmesiden:

    Inden man begynder arbejdet med sit nye webdesign, anbefaler vi, at man starter med at lave en liste over virksomhedens eksisterende kunder, og analyserer hvilke kundetyper der står for hovedparten af ens forretning. Måske har de fællestræk, som man kan arbejde med i det nye webdesign? Ud fra det kan man lave forskellige afsnit på sin hjemmeside til de forskellige segmenter. Det kan evt. være nødvendigt at lave undergrupper, for at gøre indholdet endnu mere målrettet. Målgruppen kan f.eks. deles op efter hvilke produktkategorier de køber.

    Hvis man ikke ønsker at arbejde direkte med målgrupperne i designet, kan man i stedet inddele efter produktgrupper.